KCSH

Kunskapscentrum för sexualitet och hälsa

Stockholms läns landsting

Guldnyckel för sommarkampanj

2013-03-25

Lafas sommarkampanj ”Kondom08 söker jordens skönaste liggplats” vann guld i reklam- och kommunikationstävling Guldnyckeln, i kategorin samhällsservice. - Det är roligt att en så viktig kampanj uppmärksammas, säger Robert Pantzar, kampanjansvarig på Lafa.

”Pekpinnar är det ingen som vill ha. Men mysiga hotell, världens klubbar och sköna restips ville många dela; att ligga på en exotisk strand. I baksätet på en bil. Eller i ett ruffigt skjul. Med kondomen på, är både klokt och kul”. Så löd juryns motivering när Lafa och reklambyrån Ester för fjärde året i rad belönades för sommarkampanjen kondom08, som uppmuntrar ungdomar och unga vuxna till säkrare sex och kondomanvändning. Tävlingen Guldnyckeln samlar reklambyråer, reklamköpare och leverantörer att utse det gångna årets mest strategiska och kreativa kommunikationen i landet.

- Med ”Kondom08 söker jordens skönaste liggplats” ville vi påminna om kondomen som en självklar del i packningen inför sommarens resor. Vi ville visa upp kondomen som det fantastiska skydd den är och som en viktig del av sommarens sköna upplevelser säger Robert Pantzar.

Nästan 7000 unga stockholmare och gotlänningar tog chansen att beställa gratis kondomer som skickades hem till dem under kampanjen förra sommaren. På kondom08.nu kunde de sedan i ord och bild dela med sig av de bästa ställena i världen att ligga.