KCSH

Kunskapscentrum för sexualitet och hälsa

Stockholms läns landsting

Musik ska motivera unga män att testa sig

2014-09-25

Årets Klamydiamåndag är två månader lång och pågår 29 september till 30 november. Under denna period uppmanas framför allt unga män att gå och testa sig. Kampanjambassadörer är fyra populära artister/grupper som remixat varsin låt så att den handlar om klamydiatestning.

Förra året fick 36 000 personer i Sverige beskedet att de hade klamydia och 84 procent av dem var mellan 15 och 29 år. Flest smittas på sommaren, varför det är logiskt med en testningskampanj på hösten.
Årets Klamydiamåndag, som genomförs av Lafa på uppdrag av Folkhälsomyndigheten, har män i åldern 20-24 år som främsta målgrupp. Bara 30 procent av alla som klamydiatestade sig 2012 var män. Många av dem – nästan var tionde – hade klamydia. Medianåldern för män som smittats heterosexuellt var 23 år.

-  Unga män har färre naturliga vägar in i hälso- och sjukvården jämfört med unga kvinnor. Men idag erbjuds även hemtest för klamydia som kan passa många unga män och sänka tröskeln för att testa sig, säger Lennie Lindberg, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Kampanjens mål är att nå framför allt unga män som haft oskyddat sex med en ny eller tillfällig partner, och öka deras kunskap om hur de ska testa sig (olika testmetoder beroende på om man haft vaginalt, oralt eller analt sex) och var de kan testa sig (mottagningar och/eller hemtest). Navet i kampanjen är webbplatsen klamydiamåndagen.se, med information om klamydiatestning och säkrare sex. Kännedom om sajten kan målgruppen få på två sätt:

  1. Via affischen ”Klamydia känns inte alltid”, som sätts upp i idrottshallar, högskolor, på mottagningar, arbetsförmedlingen, regementen, hos socialtjänsten m fl ställen
  2. Genom ”KLMD remix”, det vill säga remixade låtar av Linda Pira, Scotts, Zacke och Ida Redig som finns som audioslingor på gratisversionen av Spotify. Artisterna kommer även att kommunicera kring kampanjen i sina egna sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram m fl) på måndagar eller tisdagar under hela kampanjperioden. Annonsering om KLMD remix kommer att gå på ett antal sajter som besöks av unga män.


-  Vi har i år valt att samarbeta med olika artister, som på ett bra sätt kan tränga igenom mediabruset och nå målgruppen med vårt budskap, säger Elin Jacobsson, Lafa, som projektleder kampanjen.

Den första Klamydiamåndagen genomfördes på initiativ av Lafa i Stockholms län 2003. Under flera år var målgruppen ungdomar och unga vuxna generellt och fokus på att mottagningar erbjöd drop in-testning för klamydia en måndag i september. Sedan 2010 är Klamydiamåndagen en nationell kampanj som genomförs i alla landsting och regioner.

Hanna Ådin